Höstterminen 2022

Under höstterminen blir det stort fokus på Sensing Yoga i yogautbudet. Under fliken "Sensing Yoga" ligger två filmer om Sensing Yoga, den ena är en introduktionsfilm och den andra är en kortare klass i Sensing Yoga. Prova gärna!

Sensing Yoga i Storvreta måndagar

Måndagar: 22/8-24/10 kl. 18.30-19.45 (10 ggr)     
Plats: Kvarterslokalen på Vintergatsvägen 53, Storvreta.
Kostnad: 1750 kronor
Anmälan: Via mail maria@mariasyogastund.se senast 17/8

Länk till evenamang på Facebook: https://fb.me/e/2xEiYrXO3

Sensing Yoga i Storvreta tisdagar

Sensing Yoga Tisdagar: 16/8-29/11 kl 9.00-10.15 (15 gånger, uppehåll vecka 44)
Plats: Kvarterslokalen, Vintergatsvägen 53 i Storvreta
Kostnad: 2625 kronor (säg till om du önskar dela upp betalningen)

Boka tidigt-pris: 2475 kronor om du anmäler dig senast 26/6.

Anmälan: Via mail maria@mariasyogastund.se senast 10/8.
Länk till evenemang på Facebook: https://fb.me/e/5NLLFzd3Z


Sensing Yoga, Uppsala Yogaskola

Under höstterminen kommer du kunna delta på Sensing Yoga med mig på Uppsala Yogaskola.
Tisdagar 30/8-25/10 kl 17.30-18.45, 9 tillfällen
Anmälan och information på Uppsala Yogaskolas hemsida: https://uppsalayogaskola.se/


Minikurs Sensing Yoga i Storvreta nov-dec

Måndagar: 7/11-5/12 (5 gånger) kl 18.30-19.45
Plats: Kvarterslokalen på Vintergatsvägen 53,Storvreta

Kostnad: 975 kronor

Boka-tidigt-pris vid anmälan senast 15/10: 875 kr. Observera att denna rabatt är ej tillgänglig vid betalning via epassi.


Länk till evenemang på Facebook:
https://fb.me/e/251uyousq

Kort om Sensing Yoga

Sensing Yoga är en mjuk och skonsam yogaform. Yogaformen baseras på rörelser som vi naturligt är ämnade att göra. Tänket i Sensing Yoga utgår från hur små barn rör sig, hur djur och naturfolk rör sig. Det mest naturliga, egentligen självklara rörelserna som egentligen finns med oss i våra kroppar redan när vi föds, men genom livet lär vi om och glömmer ofta bort det mest naturliga och självklara. Sensing Yoga är alltid på din kropps villkor och det läggs också stort fokus på det i varje klass. Att vända sin uppmärksamhet inåt och uppleva inifrån och ut, att hela tiden utföra yogan på det sätt som upplevs rätt i din kropp.

I Sensing Yogan kommer vi åt bindväven i kroppen. Genom stillastittande, trauman, inaktivitet blir vi stela i olika delar av kroppen och det gör att bindväven blir stel, torr och orörlig. Genom mjuka rörelser börjar vi återfå full funktion i vår bindväv och i vår kropp. Bindväven återfuktas, blir mjuk och följsam och kroppen börjar sakta och säkert återfå sitt naturliga rörelsemönster. Genom rörelserna får vi igång flödet i kroppen, vi kommer åt låsningar, spänningar och blockeringar och kommer sakta och säkert närmare full funktion i kroppen. Genom Sensing Yogan påverkas också vår vagusnerv som är viktig i självregleringen och i att kunna hantera stress och trauman bättre.  

Yogan innehåller både mjuka flödande rörelser och lite mer terapeutiska rörelser som mer direkt går in på specifika delar av kroppen. När vi återtar de mer naturliga rörelsemönstret genom yogan hjälper det oss att komma tillbaka snabbara efter eventuella skador. Det hjälper till att rätta till obalanser i kroppen som uppkommit efter mycket stillasittande, monotona rörelser eller annat vi varit med om.


Du är självklart välkommen att kontakta mig om du har ytterligare funderingar om yogan. Du som går kurs i Sensing Yoga under höstterminen kommer få tillgång till några inspelningar ifall du önskar göra yogan på egen hand mellan träffarna.


Seasonal yinyoga med Yoga Nidra i Storvreta

Ta tillfället att under en, två eller tre onsdagar boosta dig själv med återhämtande yinyoga när höstmörkret smyger sig på.

 

Onsdagen den 12/10 kl 18.30-20.00, anmäl dig senast 7/10

Onsdagen den 9/11 kl 18.30-20.00, anmäl dig senast 4/11

Onsdagen den 16/11 kl 18.30-20.00, anmäl dig senast 11/11

 

Plats: Kvarterslokalen på Vintergatsvägen 53, Storvreta

Kostnad: 220 kr/tillfälle. Du kan anmäla dig till ett, två eller alla tre tillfällena. Anmälan till varje tillfälle görs senast fredagen innan. Minst 4 deltagare behövs vid varje tillfälle för att klassen ska bli av. Betalas via bankgiro senast dagen före varje klass.

 

Viktigt att veta om du önskar delta: Du behöver själv ta med dig ett par filtar, ett par större kompakta kuddar (eller yogabolster) och yogamatta till klassen. Har du frågor om vad som passar att ta med sig så kontakta mig gärna. Om du inte har yogamatta så maila mig innan så tar jag med en lånematta till dig.

 

Anmäl dig via mail maria@mariasyogastund.se. Du behöver uppge ditt namn och fakturaadress för att jag ska kunna skicka faktura. Betalning sker via bankgiro. Meddela gärna att du tagit del av information om vad du behöver ha med dig för att kunna delta. Tillbehören är viktiga för att du ska kunna utföra yogan på ett säkert sätt utan att skada dig eftersom yogaformen innebär att vi stöttar upp kroppen med olika tillbehör. Anmälan är bindande men platsen kan överlåtas om du får förhinder.

 

I Seasonal yinyoga anpassas yogan efter årstiderna. Vi människor är en del av naturen och våra behov skiftar i relation till årstiderna. Seasonal yinyoga är utformad för att stötta upp både den fysiska kroppen och sinnet under respektive årstid, skapa harmoni och stödja oss på ett naturligt sätt. Vi arbetar med att skapa balans i och stärka de organ som är kopplade till respektive årstid. Vi fokuserar också på tillhörande energibanor i kroppen (meridianer), arbetar med att skapa balans, släppa på stagnation och blockeringar och få ett mer fritt flöde i kroppen.

 

I dessa klasser står hösten i centrum. Hösten är en tid att vända sig inåt. En tid då vi precis som träden som släpper taget om sina löv kan reflektera över vad i våra liv vi kan släppa taget om. En tid att bygga vidare på den inre känslan av stabilitet och trygghet.

De organ som är i fokus under hösten är lungor och tjocktarm. Lungorna som tar in ny, ren klar luft och tjocktarmen som har en viktig roll i att eliminera det vi inte behöver längre.

 

Yinyoga är en lugn, meditativ form av yoga där vi vilar in i positionerna och tar stöd av tillbehör (filtar, kuddar, bolster) för att stötta upp kroppen. Vi håller positionerna en längre tid, vanligtvis 2-4 minuter, och kommer på så vis in i en stretch där vi kan släppa på djupt liggande stress och både fysiska och mentala spänningar, öka flexibiliteten och rörligheten. Yogaklassen avslutas med försommarens yoga Nidra, som kortfattat uttrycks som ”yogisk sömn”, en stund där kroppen får vara i djup vila men sinnet förbli vaket.

I yinyoga kommer vi åt kroppens bindväv. Bindväven finns överallt i kroppen, våra celler är sammanlänkade av bindväv. Senor och ligament utgörs av bindväv och bindväv omger bland annat våra muskler. Genom att vila länge i positionerna får sinnet tillfälle att stilla sig, vi uppnår en djup avslappning och ger kroppen möjlighet att släppa taget om både fysiska spänningar och känslor. När vi släpper på spänningar i bindväven ökar också flödet av energi i kroppen, stagnerad energi börjar röra på sig. Vi vill ha ett fritt flöde av energi, av livskraft eller Chi eller Prana som det kallas enligt olika yogatraditioner.

 

Inga förkunskaper behövs. Det viktigaste att tänka på är att lyssna inåt, anpassa yogan efter dina förutsättningar.

Länk till evenemang på Facebook:
 https://fb.me/e/1CPCnYZQJ


Prova yoga

I mån av plats går det bra att komma till pågående yogakurs i  för att prova enstaka tillfälle. Kontakta mig om du önskar göra det.


Praktisk information yoga i Storvreta

Plats

Kvarterslokalen på Vintergatsvägen 53, Storvreta

Några parkeringsplatser finns bredvid lokalen. Buss 115, hållplats Vintergatsvägen.


Anmälan och betalning

Anmäl dig till: maria@mariasyogastund.se

Anmälan är bindande eftersom det är begränsat antal platser

Jag skickar ut faktura för kursen när du fått bekräftat att plats finns. Betalning önskas via bankgiro.

Förhinder och ta igen, Yoga online

Skicka ett mail  vid förhinder. Om jag blir sjuk vid något tillfälle förlänger jag terminen på samma veckodag samma tid. Missat tillfälle kan  tas igen online på youtube.  Du som går yogakurs hos mig får tillgång till passet online och kan göra det hemma när det passar dig. Möjlighet till att ta igen missat pass finns således att göra när du vill och flera gånger i veckan.

Inför passet

Yoga gärna i sköna kläder som känns bekväma att röra dig i

Ta med yogamatta och filt till vilan

Undvik att äta en större måltid timmarna innan passet

Sätt telefonen på ljudlös och utan vibration under passet så att vi alla får en skön ostörd yogastund

Respektera tystnaden under passet

Praktisera yogan utifrån din kropp och dina egna förutsättningar
Vänligen kom till klassen i tid så vi kan starta på utsatt tid.