Seasonal yinyoga

Yinyoga är en lugn, meditativ form av yoga där vi vilar in i positionerna och tar stöd av olika tillbehör (filtar, kuddar, bolster) för att stötta upp kroppen och på så vis kunna nå en djup avslappning. Vi sitter eller ligger en längre tid i varje position, vanligtvis 2-5 minuter, och kommer på så vis in i en stretch där vi kan släppa på djupt liggande stress och spänningar, öka flexibiliteten och rörligheten.

I yinyoga ligger fokus på kroppens bindväv. Bindväven finns överallt i kroppen, våra celler är sammanlänkade av bindväv. Senor och ligament utgörs av bindväv och bindväv omger bland annat våra muskler. En stor del av yinyogan handlar om att öppna upp runt höfter och nedre delen av ryggen där vi ofta bär på mycket fysisk och emotionell spänning. Genom att vila länge i positionerna får sinnet tillfälle att stilla sig, vi uppnår avslappning och ger kroppen möjlighet att släppa taget om både fysiska spänningar och känslor. När vi släpper på spänningar i bindväven ökar också flödet av energi i kroppen, stagnerad energi börjar röra på sig. Vi vill ha ett fritt flöde av energi, av livskraft eller Chi eller Prana som det kallas enligt olika yogatraditioner.


Seasonal yinyoga innebär att yogan anpassas efter årstiderna. Våra behov skiftar under de olika årstiderna. Seasonal yinyoga är utformad för att stötta upp både den fysiska kroppen och sinnet under respektive årstid och skapa harmoni.


Yinyoga passar alla, inga förkunskaper behövs. Eftersom vi använder oss av tillbehör så kan du alltid stötta upp kroppen precis så mycket som just du behöver. Det finns också alltid alternativ/varianter att göra.


Yin kännetecknar det lugna, stillsamma i våra liv och yang det aktiva mer fartfyllda. Ofta har vi mycket yang, det vill säga fart, stress och aktivitet i våra liv. Men vi alla behöver balansen mellan yin och yang för att må bra, en balans mellan vila, återhämtning och aktivitet. I yinyogan har du en utmärkt möjlighet att skapa utrymme för den så viktiga återhämtningen för både kropp och sinne.